Kropp & Sinne

10 små saker du kan göra för en bättre hälsa

Ett steg i taget, också de små sakerna man gör kan ge bättre hälsa. Inspirerade av harvardläkarna listar vi just sådana ”lagom” saker som inte är övermäktiga. Någonstans måste man ju börja!
bra hälsa
Bild: © kate_sept2004 / iStock

1. Promenera i 10 minuter

Om man inte är van vid att röra på sig är en promenad på 10 minuter en ypperlig start. Kanske att man till och med lyckas genomföra en sådan varje dag? Ju mer man promenerar, desto mer orkar man och mer ork föder mer promenadlust.

2. Lyft mera i vardagen

Att bära hem en matkasse i varje hand kan göra sitt för kroppsstyrkan. Mycket av vardagsmotionen bidrar till en stabilare fysik och när man väl har vanan att fixa och dona inne är det kanske inte fullt lika uttröttande att träna på gymmet, eller att riva av ett träningspass framför teven.

3. Ät frukt och grönt

Genom att äta en extra frukt eller grönsak om dagen får man i sig ännu fler näringsämnen kroppen behöver från topp till tå.

4. Skapa rum för frukost

Det är inte för intet som frukosten brukar kallas dagens viktigaste måltid. Genom att ta sig tid att äta en näringsrik frukost orkar man mer under resten av dagen. Havregrynsgröt och frukt ger en bra start på dagen!

Läs mer:
8 hälsoskäl att älska våren ännu mera

5. Sluta dricka kalorierna

På ett oftast helt omedvetet plan dricker många av oss våra kalorier. Om man inte ser upp kan man lätt få ett kaloriöverskott på flera hundra kalorier – varje dag. Det är mycket bättre för hälsan att äta en frukt än att dricka ett glas juice, och då ska ändå juice vara ett av de hälsosammare alternativen.

6. Ät en näve nötter

Nötter är också otroligt kaloririka – men det är skillnad på kalorier och kalorier. Både valnötter och mandlar, liksom andra nötter, innehåller fetter och näringsämnen som är bra för hjärthälsan, för att nämna ett exempel på positiva hälsoeffekter. Det går också alldeles utmärkt att ersätta mellanmålsmackan med en näve nötter.

7. Skippa köttet ibland…

… och ät istället fisk och skaldjur. Eller grönt. Harvardläkarna brukar lyfta just fisk och skaldjur som ypperlig kost för hjärnan, hjärtat och midjemåttet.

Läs mer:
5 sätt bakning ökar välbefinnandet

8. Andas djuupt och luuugnt

Djupandning är en vardagsmetod för att motverka stress. Genom att andas djupt och lugnt under bara några minuter kan en avslappnad känsla infinna sig och det kan dessutom sänka blodtrycket.

9. Tvätta händerna ofta!

Att tvätta händerna ofta under dagen är ett sätt att hålla elaka virus och infektioner borta. Om man redan har en sjukdom kan exempelvis influensan vara förödande för måendet. Det gäller att skydda sig på de sätt man kan.

10. Uppmärksamma de bra stunderna

Att känna tacksamhet är en förmåga man kan öva upp, och det är en viktig förmåga som kan hjälpa en när det är särskilt tufft i livet och/eller när man känner sig pressad. Ett sätt att öva tacksamhet är att skriva upp tre saker man är glad för varje dag. Det kan vara stort som smått.

Källa: Health.harvard.edu