Kropp & Sinne Kultur & Upplevelser

5 praktiska tips för att undvika julstress

Julen ska vara en mysig högtid med god mat och trevlig samvaro med familjen. Ändå är det lätt hänt att stressen tar över. Här kommer fem praktiska tips för att undvika julstressen.
jul stress
Bild: © buzzanimation / iStock

Det är meningen att julen ska vara en glädjefylld högtid då familjer samlas för mysiga stunder. Men trots skratt, trevlig samvaro och god mat kan julen också vara den mest stressiga tiden på året. Det finns så mycket som ska förberedas och fixas. Mat ska lagas och julklappar ska inhandlas. Hemmet ska städas skinande rent och man ska också hinna se till att gästerna trivs.

Många sätter stora krav på sig själva att imponera och överraska på julen. Den ekonomiska och den sociala biten kan också stressa väldigt mycket. Det här leder inte sällan till att man är ett ångestvrak långt innan julafton.

Det gäller att hålla huvudet kallt för att inte bli överväldigad av alla julbestyr. Här kommer några tips på hur du kan hantera julstressen.

Läs mer:
Lyckas med pepparkakorna i år!

1. Undvik den kommersiella hypen

Kom ihåg att julen är en av våra mest kommersiella högtider. Det är lätt hänt att man sveps in i affärernas julhype. Det går julreklamer på både radio och tv. Våra postlådor fylls av reklamblad med en massa julklappstips och skyltfönstren svämmar över av juldekorationer. Försök se förbi all marknadsföring och fokusera på det som faktiskt betyder något för dig och din familj.

2. Sköt om dig själv

Det är lätt hänt att man glömmer att sköta om sig själv under julen. Var därför extra noga med att äta, vila och sova ordentligt. Ta dig tid att göra saker som du njuter av också på julen.

3. Rensa hemmet

Se julen som ett tillfälle då du kan göra dig av med onödiga prylar som du samlat på dig. Rensa din garderob och ditt hem. Sälj eller ge bort saker du inte behöver.

Läs mer:
Vad sägs om rosor i skägget på alla hjärtans dag?

4. Sätt gränser

Att sätta gränser kan vara väldigt svårt, speciellt på julen. Det är viktigt att du tränar på att säga nej till saker. Också roliga saker kan det bli för mycket av. Sätt gränser för att du ska klara dig både psykiskt och finansiellt. Om du får en inbjudan till en julfest av någon kan du svara att du ska fundera på saken, istället för att automatiskt svara ja.

5. Delegera arbete

Diskutera på förhand med din familj om vad som behöver göras inför julen. Prata om maten, städningen, tidtabeller och budget för julklappar. Tillsammans kan ni göra upp en fungerande plan istället för att stressa runt som yra höns på julafton. Kom ihåg att be om hjälp när du känner dig överväldigad.