En brittisk studie från 2017 visar att många barn har längre dagar än föräldrarna.* Barnpsykologen Sam Wass har bidragit till studien, i samarbete med företaget Center Parcs, och känner oro inför att barnen inte får tillräckligt mycket faktisk fritid, som de så väl behöver för att ges utrymme till utveckling.
– Forskning tyder på att fri, ostrukturerad tid kan vara det bästa för barnen. Det är just när det inte händer så mycket och barnen måste underhålla sig själva som de lär sig allra mest, säger Wass i pressmeddelandet från 2017.
Att leka av sig på körsången, fotbollsträningen eller ridningen är inte samma sak som fri lek eller fri tid. Tvärtom innebär den fria, ostrukturerade leken att man inte har någon direkt aktivitet inplanerad. Man gör ändå saker!
Wass exempel på fri, ostrukturerad lek är bland annat en mix av fysisk aktivitet utomhus, rollek, skärmtid, bokläsning och icke desto mindre lek tillsammans med föräldrarna.
Självgående lek är en förmåga barnen övar upp ju mer de leker, så till en början kan lite vägledning från vuxnas håll vara nödvändig för att barnet ska komma igång. Det gäller då att inte ta över leken, utan att uppmuntra barnet att ta initiativen.
– Det finns ett ordspråk som säger ”Ge en man en fisk och han blir mätt för dagen. Lär honom att fiska och han blir mätt för resten av livet”. Exakt samma sak gäller för att leka, säger Wass.
Helst ska barnen leka fritt i minst tre timmar och 51 minuter per dag, menar Wass. Det kan tyckas verka länge, men i takt med att barnet blir mer lekkompetent blir hen också bättre på att sysselsätta sig.
– Vi borde inte vara så rädda för att höra orden ”Jag har tråkigt”, som vi ofta hör så fort vi stänger av skärmarna. Ju vanare barnen blir vid att underhålla sig själva, desto lättare blir det för dem att ha roligt.
*En liknande situation med långa dagar för barnen råder i Sverige, så det är inte orimligt att dra paralleller mellan länderna. (Undertecknarens kommentar)
Källa: Center Parcs